Aihearkisto: Suomi

Ariel

”Kaivos suljettu. Pääsy kielletty”, lukee porteissa, jotka pannaan kiinni viimeistä kertaa. Aki Kaurismäen Ariel alkaa kohtauksella pohjoissuomalaisen kaivoksen viimeisestä räjäytyksestä. Kaivosmies Taisto Olavi Kasurinen (Turo Pajala) viskaa kypäränsä roskakoriin ja päätyy istumaan kyläkuppilaan. ”Saat sanoa minun sanoneen, että täältä et … Lue lisää

Täältä tullaan, elämä!

Jo ensimmäisessä kohtauksessa katsojalle käy selväksi, millaisesta tarinasta on kyse. Valkokankaalla nähdään aito synnytys kaikessa karheudessaan ja kauneudessaan. Aloitus määrittelee koko elokuvan sävyn: luvassa on aitoa elämää, ei Hollywood-tyylistä, siloiteltua draamaa. Tapio Suomisen ohjaama Täältä tullaan elämä! oli vuoden 1980 … Lue lisää

Komisario Palmun erehdys

Suomalaisen elokuvan suuri vanha mies Matti Kassila oli lujimmassa taiteellisessa vedossaan 1950-luvun dramaattisissa teoksissa Elokuu ja Sininen viikko, ja samalla Valentin Vaalan rinnalla maan hienostunein komediantekijä elokuvissa Hilman päivät ja Isän vanha ja uusi. Kassila hallitsi myös rikosdraaman. Ohjaajan yhä … Lue lisää

Perkele! Kuvia Suomesta

Jörn Donner on monessa voissa paistettu ja lukuisassa liemessä marinoitu kulttuurin, politiikan ja liike-elämän monionittelija, jonka ura elokuvan parissa käynnistyi kriitikkona 18-vuotiaana ja laajeni ohjaajantöihin 21-vuotiaana. Näistä ajoista on 60 vuotta, ja väliin mahtuu niin paljon, että on parempi pysyä … Lue lisää

Kauas pilvet karkaavat

Kun Aki Kaurismäen kolmea elokuvaa Varjoja paratiisissa, Tulitikkutehtaan tyttö ja Ariel niputettiin yhteen työläistrilogian otsikolla, ohjaaja oikaisi, että kyseessä oli luuseritrilogia. ”He ovat suomalaisia eli luusereita.” Seuraavan kolmen elokuvan sarjansa ohjaaja risti Suomi-trilogiaksi, starttina Kauas pilvet karkaavat, aiheena työttömyys, lama-Suomen … Lue lisää

Jäniksen vuosi

Murheellisten laulujen maassa elokuvantekijät siirtyvät ajasta ikuisuuteen yllättäen ja liian aikaisin, parhaassa luomisvoimassaan. Talvisodassa 28-vuotiaana kaatuneen Nyrki Tapiovaaran potentiaali jäi viiden elokuvan jälkeen arvailujen varaan, mutta ihmeteltäviksi jäivät kaikkien aikojen esikoisohjaus Juha, taiturimainen jännityselokuva Varastettu kuolema sekä ylevä Sillanpää-filmatisointi Miehen … Lue lisää

Käpy selän alla

Moskovassa ohjausta opiskellut Mikko Niskanen oli persoonana niin voimakas, omaääninen ja julkisuudessa paljon räiskyvä, että hänestä muotoillut sketsihahmot ja parodiat ovat ainakin elokuvaharrastajien piirissä yhtä kuuluisia kuin hänen ohjaamansa elokuvat, joissa ei aina ollut mitään erityisen hauskaa. Niskasen vereslihainen mestariteos … Lue lisää

Valkoinen peura

Erik Blomberg ja Mirjami Kuosmanen olivat pariskunta, joiden yhdessäolo merkitsi suomalaiselle elokuvalle suurta onnenpotkua. Valkoinen peura on vain yksi heidän lapsistaan, jota ilman maamme elokuvasta ei olisi paitsi tiedetty raukkojen rajojemme ulkopuolella mitään, olisi suomalainen elokuva jäänyt kokonaan vaille määrättyjen … Lue lisää

Ihmiset suviyössä

Suomalaisen kirjallisuuden ainoa Nobel-palkittu, ”taata” F.E. Sillanpää, seurasi läheltä suomalaisen elokuvan kukoistavimpia ohjaajakykyjä. Tunnettu maaseutukuvaaja löysi parhaat ymmärtäjänsä nuoremman polven modernin elokuvakäsityksen piiristä. Teuvon Tulion varhainen ohjaus Nuorena nukkunut (1937) valitettavasti tuhoutui, sen sijaan suurena lupauksena kuolleen Nyrki Tapiovaaran viimeinen … Lue lisää

Laulu tulipunaisesta kukasta

Teuvo Tuliosta, joka 1920-luvun lopulla sinkoutui suomalaisen elokuvan tähtikaartiin elokuvissa Mustat silmät, Sininen varjo ja Mustalaishurmaaja, kehkeytyi visionäärinen ohjaaja, oloissamme hyvin outo lintu. Turkkilaisverisen, Latviassa lapsuusvuotensa viettäneen tekijän ura Suomessa kattaa lähes 50-vuotisen ajanjakson, 1920-luvun lopulta 1970-luvun puoliväliin, mutta tämän … Lue lisää