Rooma – avoin kaupunki

Roma, città aperta, ,

 
3

Avoin kaupunki on sodankäyntiin liittyvä termi. Vihollisen lähestyessä valtio saattaa ilmoittaa, ettei se aio puolustaa jotakin kaupunkia. Hyökkääjän tulisi kunnioittaa ilmoitusta ja säästää avoin kaupunki sotatoimilta ja tuholta. Tarkoituksena on siis suojella ihmisiä ja säästää rakennuksia. Roberto Rossellinin ohjaamassa elokuvassa Rooma – avoin kaupunki eletään toisen maailmansodan loppuvaiheita, jolloin natsit miehittivät Roomaa. Vastarintaliike tekee pommi-iskujaan ja samalla kulisseissa on käynnissä valtataistelu. Kaikki odottavat sodan loppumista, mutta kukaan ei tiedä, milloin ja miten se tapahtuu.

Rooma – avoin kaupunki
Roberto Rossellini
Roma, città aperta, Italia 1945, 98 min, K12

Avoin kaupunki on sodankäyntiin liittyvä termi. Vihollisen lähestyessä valtio saattaa ilmoittaa, ettei se aio puolustaa jotakin kaupunkia. Hyökkääjän tulisi kunnioittaa ilmoitusta ja säästää avoin kaupunki sotatoimilta ja tuholta. Tarkoituksena on siis suojella ihmisiä ja säästää rakennuksia. Roberto Rossellinin ohjaamassa elokuvassa Rooma – avoin kaupunki eletään toisen maailmansodan loppuvaiheita, jolloin natsit miehittivät Roomaa. Vastarintaliike tekee pommi-iskujaan ja samalla kulisseissa on käynnissä valtataistelu. Kaikki odottavat sodan loppumista, mutta kukaan ei tiedä, milloin ja miten se tapahtuu.

Rossellini, Federico Fellini ja Sergio Amidei aloittivat käsikirjoituksen tekemisen elokuussa 1944, eli vain pari kuukautta sen jälkeen kun liittoutuneiden joukot olivat ajaneet saksalaiset pois kaupungista. Alun perin Rossellinin oli tarkoitus tehdä kaksi lyhyttä dokumenttia miehityksen ajan tapahtumista, mutta hän päättikin yhdistää tarinat ja lisätä keitokseen myös muita elementtejä.

Rooma – avoin kaupunki kuvaa sodan sekavia loppuvaiheita autenttisesti. Se ei ole akateeminen tutkielma sodan vaikutuksista ihmisiin, vaan sen jokaisesta ruudusta huokuvat aidot kokemukset. Ohjaaja tallentaa palan kansakunnan historiaa filmille. Erilaiset ryhmittymät taistelevat vihollista vastaa omien aatteidensa mukaisesti, mutta samalla yksilöt pyrkivät varmistamaan omien tavoitteidensa toteutumisen. Jotkut kamppailevat yhteisen hyvän puolesta, toiset ovat valmiita pettämään maanmiehensä varmistaakseen oman asemansa.

Henkilögalleriasta nousee kiinnostavimpana esiin nuori leskiäiti Pina, joka mellakoi leipomossa yhdessä naisryhmän kanssa saadakseen ruokaa köyhille roomalaisille. Pinaa näyttelee loistava Anna Magnani, jonka kasvot ovat yksin elokuvan katsomisen arvoiset. Hänestä huokuu uskomatonta karismaa, joka vetää vertoja kaikille tämän päivän filmitähdille.

Neorealismi oli italialaisten elokuvantekijöiden liike, joka uudisti elokuvakerrontaa toisen maailmansodan loppupuolelta lähtien. Näyttelijöiksi valittiin amatöörejä ja kuvaukset suoritettiin suurelta osin aidoilla tapahtumapaikoilla. Elokuvilla oli vahva yhteiskunnallinen viesti, ja ne puolustivat tavallisen kansan asemaa.

Rossellinin mestariteos Rooma – avoin kaupunki edustaa neorealistisen elokuvan läpimurtoa ja kuuluu samalla maailman elokuvaperinnön tärkeimpiin aarteisiin. Vaikka elokuvassa on mukana ammattinäyttelijöitä, se kuitenkin nostaa etunäyttämölle sodan päähenkilöt, tavalliset italialaiset. Siitä tuli eräänlainen itsenäisyysjulistus nöyryyttävästä sodasta toipuvalle maalle: Italialla oli oma paikkansa muiden kansakuntien rinnalla.

Nykykatsojalle elokuva saattaa kuitenkin olla ristiriitainen kokemus, sillä ohjaaja pehmentää karheaa realismia vahvalla melodraamalla. Termillä tarkoitetaan taideteosta, joka vetoaa voimakkaasti tunteisiin ja on usein tyyliltään teatraalisen liioitteleva. Esimerkiksi dramaattinen musiikki ja paatokselliset kohtaukset tuntuvat paikoitellen tulevan jostakin eri aikakauden elokuvasta. Rossellini kuitenkin osaa tasapainottaavastakkaiset elementit. Elokuvan tunteet eivät ole päälle liimattuja, vaan ne liittyvät suoraan elokuvantekijöiden ja kaikkien italialaisten kokemuksiin.

Rossellinin Rooma on avoin tulevaisuudelle. Se odottaa hyökkääjää tai vapauttajaa – näkökulmasta riippuen. Kaupungin hallinnasta taistelevat myös muun muassa vastarintaliike, fasistit, kommunistit, katolilaiset ja rojalistit – kukin omien arvojensa mukaisesti. Rooma ja koko Italia ovat tienhaarassa.

Yksittäisellä elokuvalla on vain harvoin ollut näin paljon voimaa. Se julistaa, että tulevaisuuden puolesta taisteleminen ei ole turhaa. Rooma – avoin kaupunki on kuin majakka, joka kutsuu italialaisia rakentamaan yhteistä tulevaisuutta.

Antti Pentikäinen

Pohdittavaksi

• Elokuvassa on monia erittäin tunnepitoisia kohtauksia. Mitkä niistä jäivät voimakkaimmin mieleen? Miksi?

• Pohtikaa elokuvan päähenkilöiden motiiveja. Miksi esimerkiksi Giorgio, Pina, Marcello, Don Pietro, Francesco, Marina ja Lauretta toimivat valitsemallaan tavalla? Mitä ajattelette heidän valinnoistaan?

• Keitä ovat elokuvan pahikset? Millaisena heidät kuvataan?

• Elokuva on kuvattu suurimmaksi osaksi aidoilla tapahtumapaikoilla. Studioon on lavastettu vain muutamia sisätiloja. Millaisena Rooma on kuvattu? Vastaako se sitä kuvaa, jonka turisti saa kaupungista?

• Jos joku haluaisi tehdä realistisen elokuvan kotikaupungissanne, missä se kannattaisi kuvata. Millaisen kuvan haluaisitte antaa kodistanne?

• Elokuvassa monet italialaiset taistelevat miehittäjää vastaan. Milloin on hyväksyttävää vastustaa vihollista väkivaltaisin keinoin?

• Selvittäkää Italian historia toisen maailmansodan aikana. Kuinka maa päätyi tilanteeseen, jossa Saksa miehitti sen pääkaupunkia? Ja kuinka tilanne ratkesi?

Lue lisää Kommentoi
    Lotta • 3.11.2015 10:16

    Elokuva oli melko tylsä. Osa kohtauksista oli kiinnostavia, mutta kokonaisuutena vähän sekava elokuva. Annan arvosanan 6.

    Kreeta • 4.11.2015 15:26

    Elokuvan äänen- ja kuvanlaatu oli todella huono ja epäselvä, minkä takia en pitänyt elokuvasta. Elokuvan aihe oli kuitenkin melko kiinnostava.

    Pyry • 13.11.2015 20:38

    Sarjan toinen italialainen neorealistinen teos ei ole aivan yhtä mestarillinen kuin Polkupyörävaras, mutta on silti erinomainen yhteiskuntakuvaus. Tarina on voimakas ja ohjaaja Roberto Rossellini ohjaa kohtaukset uskomattomalla taidolla. Myös roolisuoritukset ovat loistavia. Erityisesti elokuvan viimeiset kohtaukset ovat erittäin voimakkaita ja kauniita.

Kirjoita viesti