Henkien kätkemä

Sen to Chihiro no kamikakushi, ,

 
3

Henkien kätkemä -elokuvan alkupuolella on säväyttävä kohtaus, jossa 10-vuotias Chihiro vaeltelee vanhempiensa kanssa hylätyssä huvipuistossa. Isä ja äiti syövät eräässä kojussa olevaa ruokaa. Samaan aikaan Chihiro tapaa pojan, joka kehottaa perhettä lähtemään pois ennen pimeää. Kun Chihiro löytää vanhempansa, he ovat muuttuneet sioiksi.

Henkien kätkemä
Ohjaus Hayao Miyazaki
Sen to Chihiro no kamikakushi, Japani 2001, 131 min, K7

Henkien kätkemä -elokuvan alkupuolella on säväyttävä kohtaus, jossa 10-vuotias Chihiro vaeltelee vanhempiensa kanssa hylätyssä huvipuistossa. Isä ja äiti syövät eräässä kojussa olevaa ruokaa. Samaan aikaan Chihiro tapaa pojan, joka kehottaa perhettä lähtemään pois ennen pimeää. Kun Chihiro löytää vanhempansa, he ovat muuttuneet sioiksi.

Kauhistuttava kohtaus kuvaa hienosti Hayao Miyazakin elokuvien myyttistä maailmaa. Hänen tarinoissaan on mahdollista törmätä taikuuteen aivan tavallisen arjen keskellä, tutustua fantastisiin tai pelottaviin olioihin, siirtyä toiseen maailmaan tai jopa tavata jumalia. Ihmisten ja henkien maailmat ovat aina lähekkäin tai limittäin, ja usein vain elokuvien lapsihahmot voivat elää molemmissa.

Chihiro-tyttö pestautuu töihin kummalliseen kylpylään, jonne monenlaiset henkiolennot ovat tulleet rentoutumaan. Kylpylää johtava noita Yubaba vaihtaa Chiron nimen Seniksi, sillä oikean nimensä unohtava jää loukkuun henkimaailmaan ja Yubaban valtaan.

Chihiron seikkailu tapahtuu eräänlaisessa välitilassa. Hän ei ole enää tutussa arkitodellisuudessa, mutta häntä ei myöskään ole tuomittu jäämään uuteen fantasiamaailmaan, jos hän muistaa nimensä ja säilyttää identiteettinsä. Tällaisessa liminaalitilassa tarinan ei tarvitse noudattaa totuttuja sääntöjä: sankarilla on tavallista enemmän vapauksia ja kaaos on alati läsnä. Miyazaki hyödyntää loistavasti asetelman tarjoamat mahdollisuudet.

Henkien kätkemä on mahdollista nähdä myös kritiikkinä japanilaista yhteiskuntaa kohtaan. Miyazaki on nostalgikko, joka kaipaa mennyttä maailmaa, sen arvoja ja perinteitä. Kun Chihiron vanhemmat ahmivat huvipuistossa ruokaa, he rikkovat vanhaa moraalikoodia ja saavat ahneudestaan rangaistuksen.

Henkien kätkemä kuuluu Miyazakin rakastetuimpiin elokuviin. Se näyttää pinnaltaan lapsille suunnatulta satuelokuvalta, mutta elokuva on kuin sipuli, jota kuorimalla paljastuu loputtomasti uusia kerroksia ja merkityksiä.

Henkien kätkemä oli jättimäinen menestys kaikkialla. Japanissa se ohitti suosiossa Titanicin ja on edelleen kaikkien aikojen tuottoisin elokuva. Itse asiassa kaikkiaan neljä Miyazakin teosta on edelleen kymmenen katsotuimman elokuvan joukossa. Vain harva elokuvantekijä on koskaan saavuttanut omassa kotimaassaan vastaavaa asemaa.

Kriitikot ja katsojat rakastuivat Chihiron tarinaan myös lännessä, vaikka elokuvan sanoma ei välttämättä täysin auennut kaikille. Esimerkiksi elokuvan pahis on erilainen kuin länsimaissa. Itämaisten tarinoiden paha ei usein ole absoluuttista, vaan katalimmassa konnassakin on jotain hyvää, tai hän toimii omasta näkökulmastaan järkevästi. Toisaalta elokuvan värikäs maailma ja epätavalliset hahmot ihastuttivat kaikenikäisiä, vaikka japanilaisen kulttuurin hienoudet eivät olisikaan täysin avautuneet.

Ohjaaja Miyazaki on kuvannut päähenkilöään näin: ”Loin sankarittaren, joka on aivan tavallinen tyttö. Yleisö voi samastua häneen. Tässä tarinassa henkilöt eivät kasva. Sen sijaan he löytävät itsestään jotain sellaista, jonka erikoiset olosuhteet saavat tulemaan esiin.”

Miyazaki selvästi uskoo, että lapset ovat kyvykkäitä, ajattelevia ja tuntevia yksilöitä, joiden voimia ei kannata aliarvioida. Elokuvan voi tulkita niin, että Chihiron matka henkien maailmaan on samalla matka aikuisuuteen. Ensin se näyttäytyy kaoottisena ja pelottavana, mutta lopulta demonit on mahdollista kesyttää.

Antti Pentikäinen

Pohdittavaksi

• Elokuvissa ja kirjallisuudessa on paljon tarinoita, joissa sankari matkustaa jonkinlaiseen rinnakkaistodellisuuteen. Lewis Carrollin tarinassa Liisa joutuu Ihmemaahan, C.S. Lewisin fantasiakirjoissa lapset seikkailevat Aslan-leijonan hallitsemassa Narniassa, ja L. Frank Baumin teoksissa kansasilainen Dorothy päätyy ihmemaa Oziin. Kaikista on tehty myös elokuvia. Suunnitelkaa tarina, jossa koululainen tai opiskelija joutuu rinnakkaiseen maailmaan. Kertokaa tarinat toisillenne ja valitkaa niistä parhaiten elokuvaksi sopiva.

• Vertailkaa Henkien kätkemää ja Peter Panin tarinaa. Mitä yhtäläisyyksiä löydätte?

• Pohtikaa Yubaba-noidan hahmoa. Onko hän mielestänne paha? Miksi tai miksi ei?

• Henkien kätkemä on täynnä kiinnostavia sivuhenkilöitä. Suunnitelkaa uusi hahmo, joka sopisi Yubaban kylpylään vieraaksi. Mikä olisi hahmon merkitys Chihirolle ja tarinalle? Piirtäkää hahmostanne kuva.

• Animaatioelokuvien ajatellaan olevan lastenkulttuuria. Sopiiko Henkien kätkemä mielestänne lapsille? Mikä olisi sopiva ikäraja?

• Onko Henkien kätkemässä hahmoja, joista saisi hyviä oheistuotteita? Mitkä?

• Henkien kätkemä ilmestyi vuonna 2001. Chihiro oli silloin kymmenvuotias. Nyt hän olisi siis 25-vuotias nuori nainen. Kuvitelkaa, millainen hänen paluunsa Yubaban kylpylään voisi olla? Millaisen tarinan Chiron paluu voisi käynnistää?

Lue lisää Kommentoi
    Ida • 30.9.2015 18:27

    Tämä oli näkemistäni elokuvista mieleisin, vaikka olikin pisin. Aluksi luulin, että en pidä leffasta, koska se on piirretty, mutta pidinkin. Eli elokuva ylitti odotukseni. Arvosana 9/10.

    Kreeta • 7.10.2015 14:12

    En kauheasti pitänyt elokuvasta, koska se oli japanilainen piiretty. Jotkut elokuvan kohdista olivat kuitenkin ihan hauskoja.

    Pyry • 13.11.2015 20:19

    Mistä Hayao Miyazakin Henkien kätkemä oikeastaan kertoo? Olen katsonut tämän elokuvan useampaan kertaan ja olen saanut aina eri tulkinnan. Kun kysyn muilta mitä tämä elokuva tarkoittaa, kuulen joka kerta eri vastauksen. Mutta tämä mysteerisyys ja monitulkintaisuus on juuri parasta tässä elokuvassa, joka on mielestäni kaikkien aikojen paras animaatioelokuva. Hitaalla rytmillä etenevä, tunnelmallinen ja normaalia lasten animaatioelokuvaa pohdiskelevampi. Miyazakin käsikirjoitus on rakentaa kokonaisen mysteerisen maailman ja elokuvan animaatio on erityisen kaunista. Henkien kätkemä pääsee tasoille, joita lähes kaikki animaatioelokuvat (ainoa muistamani poikkeus on Richard Linklaterin Waking life) eivät pysty pääsemään lähelle (ja vähintäänkin 95% ei edes yritä)

Kirjoita viesti